U bent hier: home fotopakketten

Zijn fotopakketten voordeliger dan afzonderlijk afgedrukte foto's?

Vergelijking van all-in fotopakketten, prepaid fotopakketten, afzonderlijke fotoafdrukken

Er zijn een aantal fotoservices die regelmatig publiciteit maken met fotopakketten. Een fotopakket bestaat uit een vast aantal foto's van een bepaald formaat tegen een vaste prijs. Zijn deze pakketten nu voordeliger dan afzonderlijke afdrukken? Welk aanbod is er?
We maken een onderscheid tussen enerzijds de all-in pakketten en anderzijds de prepaid fotopakketten die stapsgewijs volgens behoefte kunnen worden opgebruikt. We gaan er hieronder dieper op in.

All-in fotopakketten, verzendkosten inbegrepen.

De all-in fotopakketten worden aan een vaste prijs verkocht zonder extra kosten voor verpakking, behandeling of verzending. Alle kosten zijn dus in de prijs begrepen. Onder andere Smartphoto en Pixum bieden dergelijke fotopakketten aan.

Bij Smartphoto gaat het echter niet om een product dat constant beschikbaar is. Af en toe biedt Smartphoto tegen een zeer aantrekkelijke prijs all-in pakketten aan in het kader van een tijdelijke promotie. Bijna altijd hebt u voor die promotie een speciale actiecode nodig, maar die wordt veelvuldig in mailings of op de site van Smartphoto zelf aangekondigd. Ook wij houden de actiecodes van Smartphoto bij.

De fotopakketten van Smartphoto variëren soms voor wat betreft het aantal foto's, maar het gaat altijd over afdrukken van formaat 10 of 11.

De all-in pakketten van Pixum worden onder verschillende vormen aangeboden: 100, 200, 300 of 500 foto's van formaat 10 tegen een vaste aantrekkelijke prijs zonder bijkomende kosten voor verzending.
Bekijk maar eens de prijsvergelijking voor formaat 10 om te zien hoe Pixum scoort t.o.v. de andere fotoservices.

Prepaid fotopakketten, verzendkosten niet inbegrepen.

De prepaid fotopakketten exclusief verzendkosten onderscheiden zich van de all-in pakketten door het feit dat ze over een onbeperkt aantal leveringen kunnen worden gespreid. Daartegenover staat dat bij elke bestelling telkens verzendkosten moeten worden betaald want die zitten niet in de initiële aankoopprijs van de pakketten vervat.

Dergelijke fotopakketten worden onder andere verkocht door PhotoBox en myPIX. Alles moet binnen de 12 maanden op zijn of uw tegoed gaat verloren.

Foto's uit een prepaid pakket zijn door het feit dat u er veel ineens aankoopt en ze bovendien op voorhand betaalt logischerwijze altijd goedkoper dan afzonderlijke foto's bij diezelfde fotoservice.
Het is echter geen uitzondering dat afzonderlijk foto's bij fotoservice X toch nog goedkoper uitvallen dan de prepaid foto's die u bij fotoservice Y koopt. Vergelijken blijft dus de boodschap!

Waarom prepaid fotopakketten beter niet opsplitsen in deelbestellingen?

De spreiding van een aangekocht prepaid fotopakket over verscheidene deelbestellingen wordt door een aantal fotoservices aangebracht als hét argument om tot aankoop van een prepaid pakket over te gaan.
Het klinkt inderdaad aantrekkelijk om gedurende een periode van 1 tot 3 jaar van een fotokrediet gebruik te kunnen maken zonder de administratieve molen van een nieuwe aankoop te moeten doorlopen, maar als u niet uitkijkt hebt u aan het einde van de rit meer betaald dan nodig.

Als u bij een fotoservice een fotokrediet hebt staan is de verleiding groot om er af en toe gebruik van te maken. De foto's zijn al betaald, u hebt nog veel krediet, dus waarom dan niet een paar afdrukken laten maken?

Over het algemeen kunnen we stellen dat het prijsvoordeel van een prepaid fotopakket wordt teniet gedaan als u het pakket over verscheidene bestellingen spreidt. Per bestelling betaalt u immers verzendkosten.
Wilt u maximaal profiteren van een prepaid pakket, wacht dan met bestellen tot u voldoende foto's hebt zodat u uw tegoed in één keer kunt opgebruiken. Zo profiteert u van de lagere prijs per foto en betaalt u slechts één keer verzendkosten.

albelli_250px